Broodjeskoning – eten en drinken kopen onderweg

voedselverpakkingen

Als forens reis ik zowat elke dag voor mijn werk met het openbaar vervoer. En wat is er nou lekkerder dan een cappuccino drinken terwijl je je krantje leest, of uit het raam staren terwijl je van een gevulde koek hapt? Maar duurzaam is het niet, al die verpakkingen, en behoorlijk verkwistend op de koop toe. Hoe verkwistend, vraag je je af?

AH-erlebnis

Om daar een beeld van te krijgen bekijk ik mijn bankafschriften van april t/m december (verder terug kan ik niet zoeken, blijkt), en filter op AH to go, Kiosk en Starbucks. Als ik alles optel en voor de eerste drie maanden van het jaar het zelfde gemiddelde bedrag neem als voor de latere maanden kom ik er op uit op dat ik ongeveer 850 euro per jaar uitgeef aan consumpties onderweg. 850 euro! Ongetwijfeld zal dat bedrag nog een factor hoger zijn door wat ik contant betaald heb, en door het feit dat ik de reguliere supermarkt niet meegeteld heb waar ik tijdens het lunchwandelen vaak wat haal. Laten we het houden op 1000 euro, dat is toch leven als een broodjeskoning in Frankrijk? Dat is volgens reisjunk.nl genoeg voor twee weken backpacken door Sri Lanka, Jordanië, Cambodja, Iran of India. Of een retraite van ongeveer 19 dagen, of, nou ja, vul maar in.

Afvalberg

Maar het is niet alleen veel geld, het komt ook omgerekend neer op zo’n 500 verpakkingen die je weggooit: bekers, zakjes, deksels, folie. Als ik op het station sta te wachten en een overvolle vuilnisbak zie, dan heb ik daar met mijn gedrag dus ook een aandeel in. En als je dan nagaat dat ik met mijn 500 verpakkingen waarschijnlijk geen uitzondering ben, dan geeft dat dus wel een aardige indruk van de rotzooi die al dat eten kopen onderweg oplevert.

Daarom doe ik niet meer mee. De broodjeskoning legt zijn kroon af en gaat thuis boterhammen smeren. Bij deze offreer ik een dikke vinger aan de AH to go, onze belasting ontduikende vrienden van de Starbucks, en de Kiosk. Het is tijd voor een revolutie met broodtrommel en thermoskan, en mooie dromen over wat ik ga doen met het geld dat ik bespaar.

 

 

 

Leave a Reply

