De man die nieuwe wegen inslaat – over je verhaal herschrijven

De man die nieuwe wegen inslaat steekt de IJssel over

Reizen in Japan, de Verenigde Staten, een bedevaartstocht maken naar Santiago de Compostela; er zijn nogal wat dingen die ik wil doen. Op de een of andere manier heb ik tot nu toe geen van die dingen ook echt gedaan. Het meest spannende dat ik tot nu toe gedaan heb is een all-inclusive vakantie in Turkije. Hoe kan dat toch?

Moeite met overvloed
Het gekke is dat ik nooit genoeg geld heb gehad om überhaupt serieus te denken aan het echt ondernemen van die verre reizen, maar wel genoeg geld om nieuwe computers en telefoons te kopen, om boeken aan te schaffen. Kortom, voor alles behalve reizen.
Nu ik minder koop, merk ik dat ik de laatste tijd geld over begin te houden. Misschien klinkt het gek als ik het zeg, maar ik merk dat ik dat moeilijk vind. Ik heb namelijk altijd moeite gehad met sparen, met zuinig aan doen. Als ik geld had ging het eruit. Nu verandert langzaam mijn uitgavenpatroon, maar ik merk dat ik nog steeds af en toe de behoefte heb om ‘gewoon’ geld uit te geven. Of het is het eind van de maand, en ik voel onrust omdat ik verwacht blut te zijn terwijl ik voor de verandering geld over heb. Ik heb nog moeite met het accepteren van overvloed in mijn leven, lijkt het.

Dromen
En dat is een gekke gewaarwording, vooral omdat het er naar uitziet dat als ik rustig deze weg blijf volgen die verre reizen echt binnen bereik komen. En misschien, bedacht ik me laatst, is dat ook wel de reden dat ik er nooit geld over had, omdat ik dan ook niet serieus bezig hoefde met al die wensen en dromen en dingen die ik wil. Lekker veilig leven in mijn kleine comfortabele wereldje, en maar dromen.

De weg van de geleidelijkheid
Wat ik mooi vind aan de weg die ik ingeslagen ben, is dat door rustig een voor een de dingen in mijn leven te bekijken, er wel degelijk dingen veranderen. Door alles waar ik afscheid van neem, ontstaat er ruimte voor nieuwe mogelijkheden. Of, en daar geloof ik heel erg in, er ontstaat ruimte voor nieuwe verhalen. Zo is er een verhaal dat ik mezelf heel lang verteld heb, dat ik die man ben die niet goed met geld om kon gaan. Inmiddels vertel ik aan mezelf het verhaal dat ik de man ben die nieuwe wegen inslaat. Over een jaar kan ik mezelf misschien wel vertellen dat ik die man ben die verre reizen maakt.

Wat is het verhaal dat jij jezelf vertelt over je geld, of over de dromen die je nog niet gerealiseerd hebt? En wat weerhoudt je ervan je verhaal te herschrijven?

3 thoughts on “De man die nieuwe wegen inslaat – over je verhaal herschrijven

  1. Tip voor niet-zo’n-verre-reis-als-bijvoorbeeld-naar-Japan-gaan: naar Santiago lopen kost geen drol, zeker niet als je een tent en brander meeneemt. Gewoon je ene voet voor je andere zetten en je komt er vanzelf. Nou ja, het kost tijd, dat wel, maar verder vrijwel niets meer dan wat je nu aan je dagelijks leven uitgeeft. Het is maar dat je het weet 🙂 Geniet van de nieuwe wegen

    Like

Leave a Reply

