Dag dingen – 7 inzichten over Marie Kondo en alles wat weg kan

Vorig jaar, lang voor ik aan deze lege witte kamer begon, schreef ik al over ontspullen op mijn andere website. Daarin noemde ik ook de ‘Dag de dingen’-excellijst, waarin mijn vrouw en ik bijhouden wat we wegdoen, maar ook wat er binnenkomt. Omdat we deze maand ongeveer een jaar bezig zijn met bijhouden, wilde ik wat inzichten delen uit een jaar (ont)spullen.

1. Bezit is een stroom

Het afgelopen jaar verlieten 1200 dingen ons huis, en 504 dingen kwamen ons huis binnen. Het is een grosso modo uitspraak: aan de ene kant kan een ding op de Excellijst dat wegging bijvoorbeeld 43 gebrande cd’s zijn, aan de andere kant kwam als een ding 3 maillots binnen. Exacter dus om te zeggen: we deden 1200 keer wat weg, en er kwam ruim 500 keer wat binnen. Ons bezit is dus een stroom aan dingen die ons leven in en weer uit gaan.

2. Bezit is iets wat je deelt

Het afgelopen jaar kregen we meer dan 150 dingen. Het grootste deel daarvan was voor onze dochter, maar al met al waren het nogal wat dingen. Zelf gaven we ongeveer 120 dingen weer door aan vrienden en familie. 145 dingen belandden bij het vuilnis, maar meer dan 80% kwam via doorgeven, verkoop en kringloop toch weer bij andere mensen terecht.

3. Bezit is ook maar wat de gek ervoor geeft

Marie Kondo, de Japanse opruimgoeroe, zegt in haar boek dat je het beste alles rücksichtslos weg kunt gooien. Wij hebben dat als nuchtere Hollanders genegeerd, en ook een heleboel dingen verkocht. Ik kan het je in die zin aanraden dat het een aardige zakcent oplevert. Maar de keerzijde is dat verkopen, bijvoorbeeld via Marktplaats, stomvervelend is, want regelwerk. Bovendien is het soms ontgoochelend om te zien dat de dingen die jij zelf hoog in waarde schatte, of waar je veel geld voor had betaald, geen koper vinden.

4. Plaatjes draaien is toch het leukst

Ik las van de week het boek How to become a minimalist van Bekka Thomas. Zij vertelt daarin hoe ze zowat alles wat ze heeft digitaliseert, van muziek tot films en boeken. Zelf zijn we daar niet zo van (al hebben we bijvoorbeeld wel de administratie gedigitaliseerd). We waarderen vooral de schoonheid van boeken, lp’s en cd’s en houden ervan om fysiek een album op te zetten. Wel hebben we ook echt keuzes gemaakt: wat gaan we nou echt nog kijken, luisteren en lezen?  Het afgelopen jaar hebben we 3 boekenkasten vol boeken weggedaan, honderden cd’s en ongeveer 100 lp’s. Wat we hebben, is veel meer wat we echt willen hebben.

5. Wat je wilt houden is veranderlijk

Als je na een tijdje opnieuw kijkt,  kan er vaak nog meer weg. Marie Kondo raadt aan om op te ruimen per categorie. Dus al je kleding tegelijk, al je boeken, je keukenspullen, enzovoort. We hebben dat advies gevolgd, en waren er enthousiast over. Kondo hanteert vooral als criterium of je nog blij wordt van iets. In het geval van mijn kleding kon er vrij veel weg, maar toen ik een half jaar later nog een keer keek kon ik alsnog zo’n 20 kledingstukken en 2 paar schoenen wegdoen. Ik zou je dan ook aanraden om je spullen eens in de zoveel tijd opnieuw na te lopen.

6. Wat weg is, mis je zelden

Een muts speciaal gehaakt om er een koptelefoon in te kunnen dragen, een Oranje Kruisboekje uit 1927, de magnetron, een set western-speelgoedhuisjes. Geen moment gemist. Als ik de lijst van afgelopen jaar doorkijk verbaas ik me over wat ik allemaal weggedaan heb. Had ik dat echt allemaal? Het enige waar ik spijt van heb is dat ik mijn Framus Telecaster ooit verkocht heb. En ik bewaar twee woestijnbrillen omdat ik bang ben dat ik er spijt van krijg als ik ze wegdoe;-).

7. Je bent niet wat je was

Omdat ik geen jogger meer ben, konden de hardloopschoenen weg. Omdat ik niet meer vind dat ik meerdere instrumenten hoef te beheersen kon de mandoline weg. Omdat ik steeds minder indruk hoef te maken met alles wat ik bezit, hoef ik niet zo veel meer te bezitten.

Wat leer jij van dingen weg doen?

3 thoughts on “Dag dingen – 7 inzichten over Marie Kondo en alles wat weg kan

  1. gek is dat. sinds aflevering 1 van dit wegwerpblog vraag ik me af, welke 100 dingen – als ik dan toch moet tellen – er over zouden blijven, maar er is geen enkel lijstje geweest, waarin minder dan vier fietsen plus een pomp vookwamen. nu staat er een bij de fietsenmaker, een had na de winter platte banden, een kreeg twee weken geleden een lekke band en afgelopen week kreeg nummer vier een lekke band en toen de nood dus echt hoog werd, bleek de pomp kapot. gevolg: vier fietsen, maar wel lopen naar mijn werk. heb je dan toch altijd te weinig?

    even serieus: de ware treurnis zit hem in het feit dat er zo veel academische voordenkers zijn voor iets dat grotendeels meer heeft te maken met huisverstand dan werkelijk bewustzijn. ooit vertrok ik met een boedelbak naar wenen en 18 jaar later kwam ik terug met twee pallets. zowel de verhuizing heen als terug beperkten vanzelf de toegestane hoeveelheid bezit, net als de talrijke andere verhuizingen dat deden. gewoon een beetje migreren – of zelfs maar net doen alsof voor de droogoefenaars – en voor je het weet ben je je eigen marie kondo. dat lijkt me dan ook echt een boek om als alereerste van de lijst met 100 dingen te gooien. doet ze die suggestie eigenlijk ook zelf in haar boek?

    Liked by 1 person

  2. Soms zijn vier fietsen inderdaad te weinig:-).
    Maar je spullen zo behapbaar houden dat ze in een boedelbak mee zouden kunnen, dat zou niet gek zijn. Ik kijk hier om me heen in de huiskamer en ik twijfel: zou het al passen? Waarschijnlijk niet:-/. Wat ik las in een Amerikaans opruimboek was dat het gemiddelde woonoppervlak per Amerikaan verveelvoudigd was de afgelopen 50 jaar, en dat tegelijkertijd de hoeveelheid opslagruimte eenzelfde groei doorgemaakt heeft. Een samenleving van hoarders?
    Tenslotte: ik kan me met betrekking tot Marie Kondo niet herinneren of zij aanraadde haar eigen boek ook weg te doen, maar wij hebben dat wel gedaan, dus kan het ook niet nazoeken. Het boek is overigens wel een aanrader, vooral omdat Kondo best een raar mens is, en je de hele tijd het idee krijgt dat het boek een Jiskefetproductie is;-)

    Like

Leave a Reply

