Op je lauweren rusten – oftewel wat hebben we al bereikt?

Het laatste bastion van spullen

Soms weet ik het ook allemaal even niet in al dat minimalisme. Dan heb ik vooral zin om borrels te drinken en Marktplaats af te schuimen naar dingen die ik niet nodig heb. Het is best leuk, hoor, al dat ‘kiezen voor wat je echt belangrijk vindt’, maar soms wil je ook gewoon op je lauweren rusten. Dat doen we bij deze dan ook maar;-).

Lauweren deel 1: de man met de broodtrommel

Ongeveer een maand geleden startte ik met een nieuw voornemen: geen eten en drinken meer kopen onderweg. Daar kocht ik een broodtrommel voor en een thermosbeker, en ik ging gewoon weer thuis brood smeren en koffie zetten. In de afgelopen maand sneuvelde mijn voornemen wel hier en daar (een snack en een kopje soep in de kantine, koffie en een  gevulde koek van de AH to go, een kopje soep en een blikje drinken in de kantine en weer een koffie bij de AH to go), maar ik sta redelijk stevig in mijn nieuwe gewoonte. Dit scheelt op jaarbasis zo’n 500 drank- en voedselverpakkingen!

Lauweren deel 2: Groeten uit Korfu

Ik kocht dit jaar tot nu toe 22 dingen (vorig jaar kocht ik alleen in april al 21 dingen), waarvan bijna de helft boeken, en wat kleren, en om eerlijk te zijn hier en daar een legopoppetje. Daarentegen gingen er meer dan 250 dingen weg.
Elke keer denk ik alles wel bekeken te hebben, en dan kom ik toch weer wat tegen dat het huis verlaten mag. Vandaag nog namen we afscheid van de cd Groeten uit Korfu, van Joop en de Begonia’s.

Lauweren deel 3: de minimalistische mail

Eerder blogde ik al over digitaal minderen, en ik moet zeggen dat mijn digitale bestaan echt veel rustiger is geworden. Ik ontvang minder dan 300 mails per maand, wat vind ik best netjes is, en ik kan met een keer per dag, soms per twee dagen door mijn inbox heen lopen alles bijhouden. Ook zit ik minder vaak én minder lang op Facebook. Dus Mark Zuckerberg, krijg wat:-).

In het verleden behaalde lauweren bieden geen garantie voor de toekomst

Wat ik wel moeilijk blijf vinden is verveling. Als ik dat ervaar val ik soms terug in oud gedrag: ik installeer dan toch maar weer Instagram, of ik download een computerspelletje (momenteel eentje waarbij je met een vrachtwagen zombies plat moet rijden). Het is niet dat ik dan denk: ‘Goh, ik ga eens aan mijn oeuvre werken’, of ‘laat ik iets doen voor de wereld’. De Minimalists zouden waarschijnlijk vragen: ‘wat zijn je kernwaarden, en sluit wat je doet daar bij aan?’ Op dit moment zou ik dat niet kunnen zeggen, zowel wat mijn kernwaarden zijn als of wat ik doe daar bij aansluit. Dat uitzoeken is dus een mooie uitdaging. Iemand een goede tip?

2 thoughts on “Op je lauweren rusten – oftewel wat hebben we al bereikt?

Leave a Reply

