Minimalisme, level 2 – wat je wel wilt

Minimalisme bestaat op meerdere niveaus. Boven het ‘mijn huis moet leger’-niveau en het ‘mijn leven moet leger’-niveau bevinden zich nieuwe, meer gecompliceerde niveaus. Waar je eerst vooral vraagt: wat niet, gaan die bovenste niveaus vooral over wat wel. En ik merk dat wat je wel wilt een stuk moeilijker is te beantwoorden dan wat je niet wilt. Dit is wat ik de afgelopen tijd leerde.

1. Ontdekken kost tijd
Eigenlijk wilde ik, toen ik met de lege witte kamer begon, elke week een blog plaatsen. Die frequentie bleek al vrij snel te hoog gegrepen. Ik ontdek namelijk gaandeweg dat, omdat ik alles koppel aan mijn eigen praktijk, er niet genoeg gebeurt om elke week te bloggen. Vandaar dat het wat rustig is, maar dat leek me beter dan bullshit-blogs met Pinterestfoto’s van minimalistische woningen (oh, wacht dat moet ik even opschrijven;-). Er zijn natuurlijk momenten zijn dat ik het vervelend vind dat mijn denken over wat ik wil zich zo langzaam ontwikkelt. Maar als het zo makkelijk was, zouden we er als maatschappij waarschijnlijk niet ook zo in aan het zoeken zijn.

2. Wat je wilt, moet passen bij je waarden
Toch was ik wel degelijk druk bezig. Ik had een aantal ideeën die ik wilde onderzoeken, zoals of ik een uitgeverij wilde starten met een vriendin van me. Wat heel mooi uit dat onderzoek bleek, was wat onze motivatie was. Ik wilde vooral wat nieuws leren, maar blijk in deze situatie vooral mijn parate kennis in te brengen. Mijn compagnon wilde vooral ook wat leren. Omdat het haar vakgebied niet is zou dat vast wel lukken. Maar toen we aan het overleggen en discussiëren waren bleek bijvoorbeeld ook dat de tijdsinvestering tegenover de mogelijke inkomsten nogal scheef was (geloof me, als kleine uitgever kun je beter 4 uur in de week ‘s avonds zwart gaan schoonmaken, dan heb je meer financieel perspectief). En juist dat er iets tegenover investeren van schaarse tijd moet staan, is voor haar weer belangrijk. Het laatste woord is er nog niet over gezegd, maar het zou zo maar kunnen dat we iets heel anders gaan doen. Stijldansen misschien, of synchroonzwemmen.

3. Waarden zijn je vertrekpunt
Ik was met mijn vrouw op het superrelatieweekend van 365 dagen succesvol (wat leuk was maar voor de clou van deze alinea niet belangrijk), en een van de oefeningen die we daar deden was het opschrijven van onze eigen belangrijkste waarden (het zouden er ongeveer 5 moeten zijn). Gek genoeg had ik daar eigenlijk nog nooit serieus over nagedacht. De mijne, zoals ik die daar formuleerde waren creativiteit, groei, verantwoordelijkheid, dapperheid en speelsheid. En toen ik die zo opgeschreven had, begreep ik mezelf en een aantal van de tegenstrijdigheden in mezelf ineens beter. Mijn reisdromen tegenover de behoefte om een buffer te hebben voor onderhoud aan het huis bijvoorbeeld, of mijn neiging om steeds ja te zeggen tegen dingen die ik nog nooit gedaan heb terwijl ik daar altijd heel veel stress van heb.

Ik denk dat naarmate ik meer over mijn waarden nadenk deze lijst nog wel iets gaat veranderen. Maar waar ik eerder maar wat deed, en dan paste het misschien wel of niet, ga ik nu bij elke nieuwe onderneming bekijken of het past bij wat ik waardevol vind. Dat lijkt me een beter vertrekpunt.

Hoe is dat bij jou? Kun jij je waarden zo opnoemen? Of heb jij er misschien ook nog nooit echt bij nagedacht? Er zijn allemaal geweldige testjes op internet die je kunnen helpen.

 

 

2 thoughts on “Minimalisme, level 2 – wat je wel wilt

Leave a Reply

