Zen en de kunst van koeien kijken

Ik had het goed voor elkaar, dacht ik. Minder e-mail, minder spullen, alle tijdverslindende apps eraf. En toen kreeg ik vakantie en heb ik avonden lang Marktplaats afgeschuimd op zoek naar Lego en weer een zinloos computerspelletje geïnstalleerd. Wat is er toch zo moeilijk aan leegte dat ik hem gelijk weer op moet vullen?

Koeien kijken
’s Avonds zat ik in de tuin van een vriendin, op wiens huis we pasten, en keek naar de koeien in het naastgelegen weiland. Misschien gek, maar dat waren topmomenten. Een koe die traag maar doelgericht een weiland afgraast is een prachtig schouwspel. Als ik zo zat te kijken wilde ik verder niks, moest ik niks, én hoefde ik niks van mezelf. Daarna ging ik naar binnen en vulde de tijd met Facebook en Marktplaats. We kwamen thuis en ik gleed mijn leven weer in alsof het een tweede, naadloze huid was.

De dingen slaan terug
Daarna kwamen de dingen op volle sterkte aan de deur kloppen. Vorige week werd ik benoemd tot stadsdichter van Deventer (heel tof), en begon mijn inbox vol te lopen met vragen en felicitaties (paniek). Tegelijkertijd loopt ons huis vol met spullen omdat mijn schoonouders aan het opruimen zijn. Mijn vrouw heeft dozen vol met de fysieke neerslag van haar spullen gekregen, ik zelf mocht de platencollectie doorsnuffelen. En ondertussen bleven pakketjes  in de vakantie ‘gewonnen’ Lego uit het hele land binnenstromen. Resultaat: nieuwe afspraken, verplichtingen en bezittingen roepen om een plaats in onze agenda’s en ons huis.

Roze tongen
Eigenlijk wil ik op dit moment niks liever dan naar de koeien kijken en loskomen van alles. Een grote roze tong bekijken die zich om een pol gras wikkelt, vormen ontdekken in de wolken boven het weiland. In plaats daarvan houd ik bij wat er in komt en wat er uit gaat, ik beantwoord mail. Ondertussen pieker ik me suf hoe ik weer rust kan creëren en hoe ik die dan ook kan verdragen. Ik moet vooralsnog een antwoord schuldig blijven.

Ik heb ongeveer drie jaar lang aan zen-meditatie gedaan, maar als ik daar aan terugdenk kan ik me niet heugen dat mijn leven toen rustiger was. Er was altijd wel een studie, een te verbouwen huis, een ambitie. Misschien ging ik daar toen alleen meer ontspannen mee om. Het lijkt in elk geval of de dingen steeds meer druk uitoefenen op mijn leven. Op mijn kussen dan maar weer?

Heb jij rust in je leven, waarde lezer? Hoe doe jij dat? Koeien? Of een ander wondermiddel? Ik hoor het graag van je;-).

5 thoughts on “Zen en de kunst van koeien kijken

  1. Herkenbaar. Mijn project 333 resulteerde erin dat ik elke keer van vriendinnen kleding meeneem die ze niet meer willen hebben. Dus eigenlijk moet ik t weer opnieuw doen. Maar wat mij helpt is focus. Bepaald 5 passies waar je naar wil leven en bij elk beslissingsmoment toets je je keuze aan je passielijst. Mij helpt het enorm en geeft me elke keer een goed gevoel als ik merk dat een beslissing me helpt mijn passie te leven, al is het maar een klein ding.

    Like

    1. Hoi Sietske, dat is inderdaad moeilijk, de aanwas van nieuwe spullen. Wij blijven ook maar gewoon steeds opnieuw kijken naar wat er weg kan. Houdt nooit op, maar we staan wel anders in het hebben van dingen dan vroeger.

      Die passies, daar kom ik nog niet zo uit. Ik merk dat ik daarvoor leegte nodig heb, en op de een of andere manier weet ik mezelf erg goed bezig te houden;-). Wat zijn jouw 5 passies, als ik vragen mag?

      Like

      1. 1. Ik leef vanuit liefde en vertrouwen
        2 ik heb een super relatie met mijn geliefde, vrienden en familie
        3 ik verdiep mij steeds verder in de mysteriën van het lichaam en de geest en de wereld. Wat ik ontdek gebruik ik voor mijzelf en deel ik met anderen. Hiermee onderhoud ik mezelf.
        4 ik zet mijn ideeën succesvol neer
        5 ik leef als een bewuste Bourgondiër.

        Je bent altijd welkom in mn workshop 🙂 En kan je ook een oefening geven om erachter te komen. Stuur me maar een berichtje als je daarmee wat wil doen 🙂

        Liked by 1 person

  2. Enneh… mooie uitgangspunten! Ik vind dat wel waardevol, een kader van waaruit je kunt toetsen of je doet wat bij je past.

    Like

Leave a Reply

